I lördags somnade Concrets grundare Roland Andersson in.
Det är med varmt minne som vi kommer ihåg honom.
Alltid med något hyss på gång.
Alltid nära till skratt.
Alltid med den pigga glöden i ögonen.
Det gav han aldrig upp.
På vår 40-årsfest 6 december 2018 var Roland såklart där. Och när han ställdes i golfutmaning syntes tävlingsmänniskan. Klart han vann. Klart han skojade om det.
Här en text som David skrev för vår jubileumstidning när Concret firade 30 år.
Porträttet som är fotograferat av Mats är från intervjutillfället i Rolands hem på Ekhagen. Såklart ville hunden Zacko vara husse nära även när kameran kom fram.
Från Gumælius till Concret
»En fantastisk resa«
Året var 1964. Beatles har precis släppt »A hard days night«. Ford Mustang har presenterats för allmänheten i New York och »Vi på Saltkråkan« har TV-premiär.
På Husqvarna AB:s trycksaksproduktion sitter Roland Andersson och blickar ut över Huskvarna. Vättern ser grå och kall ut. Han har precis hämtat en kopp kaffe. Svart. Det ryker lite om koppen. Telefonen ringer. Roland glömmer helt bort kaffet.
»Hej, jag heter Evert Ståhl och undrar om du är sugen på att börja jobba för Gumælius. Vi skulle gärna vilja se dig här på kontoret i Jönköping.«
– Gumælius var på den här tiden reklambyrån med stort R. Eller rättare sagt annonsbyrån med stort A. Kontor fanns i Jönköping, Stockholm, Malmö, Köpenhamn och Oslo. Och nu skulle man expandera ytterligare i Jönköping. Självklart blev jag mycket intresserad.
Roland antog utmaningen och arbetet fick en raketstart.
– Konkurrensen var obefintlig och högarna med jobb bara växte på skrivbordet.
I kris
Så tuggade det på i några år. Annonsbyrån fungerade som en förmedling och hade provision på tidningsannonserna. Ett arbetssätt som dock var under förändring och den stora inkomstkällan som provisionen innebar blev plötsligt hotad.
Dessutom hade några felsatsningar i mitten på sjuttiotalet satt Gumælius i en svår sits.
– Vi trodde att det gick bättre än någonsin när vi en dag blev kallade till ett möte. Vi fick beskedet att vi gjorde bäst i att söka nya jobb. Det var chockartat. Jag var inte sugen på att flytta och att återvända till Husqvarna kändes inte som ett alternativ.
Roland funderade. Var ett tag på väg till Helsingborg. Ångrade sig. Sonderade terrängen och bestämde sig.
– Jag får väl starta något eget.
1978 ser Concret Reklam reklamdagens ljus.
Bett i bröstet
Svenska Budskap hade dragit igång något år tidigare, CCJ, Artmen och Dialog var några andra reklambyråer som föddes ur Gumælius-eran.
– Vårt första kontor låg på Storgatan 80. Men det tog bara något år innan vi hittade nya spännande lokaler på Smedjegatan.
Kakelugnar, högt i tak, röda heltäckningsmattor och en zoobutik som granne var de utmärkande dragen för de nya lokalerna. Kanske var det zoobutiken som inspirerade till den Arapapegoja som anställdes tidigt på Concret.
– Den var röd, stor som sjutton. Jag tror att vi gav 6 000 för den. Den kunde både sjunga snapsvisor och säga »håll käften«. Med efter att den bitit en kund i bröstet fick den så att säga flyga vidare.
Inte stora - men gärna bäst
Bland de första uppdragsgivarna märktes bland annat Wulcan, Intersport, Handy/Snåljåpen, Boxholm och Lingmerths.
– Ett avgörande och viktigt steg för Concret var när Sydveds informationschef Christer Lewell kom upp på kontoret en dag 1982 och bjöd på tårta. För att berätta att vi hade fått äran att producera deras tidning Aktivt Skogsbruk. Det blev ett riktigt lyft för oss.
Redan från början hade Roland sin bild av Concret klar.
– Vi skule vara en smidig och flexibel aktör. Inte bli för många, inte för stora. Hanterbara och bäst på att serva våra uppdragsgivare. Om det finns något som liknar en röd tråd i Concrets historia så är det väl just det.
Tycka om byrån
Roland fungerade själv som faktor och ansvarade för tryckerikontakterna.
– Det blev också projektledare, idéarbete och foto. Vi formade snabbt en arbetsgrupp om fyra-fem personer.
Och även om mycket har hänt på tekniksidan menar Roland att det inte är några nyheter vad gäller framgångsformeln för en reklambyrå.
– Människorna gör byrån. Konstellationen - personkemin är viktig. Copywritern och AD:n måste vara idémässigt drivna. Teknikkompetensen måste hela tiden uppdateras. Det är grunden för att göra bra jobb. När man väl gör det är det viktigt att se till att kunderna trivs. Det ska vara roligt att komma till Concret. Kunderna måste tycka om byrån, säger han samtidigt som hunden Zacko lägger sitt huvud i hans knä.
– Jag har aldrig ångrat att jag satsade på något eget. Det är en fantastisk resa, säger han.
Det ryker lite från hans kaffekopp.
Rolands kontor på Gumælius i Huskvarna, slutet av 60-talet.
David Söderlind, Roland Andersson och Mats Andersson på Enkelt Bar i Jönköping 11 september 2008 där Concret firade 30-år.
Roland Andersson och golfproffset Cajsa Persson på Concrets 40-årsfest 6 december 2018.